2014. szeptember 16.

Sokan járnak a fővárosba dolgozni. Általában a munkabeosztás kizárja az amúgy sem erős tömegközlekedést, így kénytelen-kelletlen autóba kell szállni. Pecató központja a budapesti 0 kilométerkőtől szinte pontosan 30 km-re van az útvonaltól függően. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a fővárosba menet és jövet több lehetőség közül választhatunk. A számos menekülő útvonal mellett a sóskúti csomópont 2009. december 21-i átadásával a Biatorbágyon keresztüli megközelítés egy másik útvonallal egészült ki.



A tótól kihajtva a 8104. számú úton balra Biatorbágy érintésével az 1-es úton, majd az M1-es autópályán keresztül, jobbra kanyarodva Sóskúton áthajtva az M7-es autópályán keresztül érhetjük el Budapestet. Az utóbbi esetében sajnos az út egy kis részét kénytelenek vagyunk fizetős pályán megtenni, így ez nem lehet minden esetben megoldás.




Összehasonlításképpen lássuk a két alternatíva előnyét és hátrányát:

Távolság
Az egyszerűség kedvéért Budapestről kifelé, a budaörsi Mc Donald’s-tól kezdtem a számolást, mert addig mindkét útvonal esetében azonos módon kell eljutni. Az M1-M7 elágazásánál kel eldönteni balra vagy jobbra induljunk.
Biatorbágyon keresztül az út hossza 17 km Sóskút felé 4 km-rel hosszabb, 21,1 km. Ez havi viszonylatban akár 180 km plusz is lehet.

Az idő
Bár Sóskút felé a 4 km jelentős különbség, a hosszabb autópálya-szakasz miatt mégis gyorsabban ki- és be- tudunk jutni. A Google 18 percet ír erre a távolságra és csupán csak egy perccel többet Bia felé. A gyakorlatban is megmértük, melyik úton érünk haza hamarabb. Hétköznap délután, gyér forgalomban a gyorsétteremtől indultunk két autóval. Az egyetlen kikötés az volt, hogy szigorúan be kell tartani a közlekedési szabályokat, a sebesség korlátozásokat. A szomszédom, aki az M7-es felé jött haza, már bent állt az udvarán és pakolt ki a kocsijából, mire én hazaértem a biatorbágyi útvonalon. A mért időkülönbség a gyakorlatban jóval több mint egy perc.

Gazdaságosság
Az üzemanyag-költségek tekintetében véleményem szerint nincs jelentős különbség. Sóskút felé egyenletesebben és gazdaságosabban haladhatunk a hosszabb autópályán, míg Bia felé a hat körforgalom, valamint a torlódások okozta gyorsítások, lassítások eszik az üzemanyagot. Az óriási különbséget az autópálya díja jelenti, az M1 Érd-Tárnok lehajtók közötti szakaszra teljes értékű díjat kell fizetni. 
Az e-matrica ára jelenleg D1 személygépkocsihoz (2014. 09.):
  • heti: 2 975 Ft
  • havi: 4 780 Ft
  • éves: 42 980 Ft
Motorkerékpárhoz csak heti e-matrica kapható 1 470 Ft-ért.
Ha átlagosan évi 250 munkanappal számolunk, akkor a legolcsóbb éves útdíjat véve 172 Ft-ba kerül egy munkanap.

Akkor most melyik éri meg?
Biatorbágyon keresztül sok esetben még az elméleti mérésnél is tovább tart az út. Jelenleg a reggeli időszakban áll a város, kígyózik a sor. Nem ritka, hogy a Szabadság úton is dugó alakul ki. Mindenki sietne, türelmetlen és feszült. Ebben a helyzetben egy sóskúti menekülőút a drága autópálya ellenére is bőven megéri, nemcsak gyorsabb, hanem feszültségmentesebb is.
Haza még jobban megéri az autópályán jönni. Biatorbágy felé ugyanis hamar el kell hagyni az M1-est, és az 1-es úton kell folytatnunk az utat. Az Alpine előtt 50 km/ó sebességkorlátozás van, amit nagy örömmel rendszeresen mérnek is.
A téli időszakban friss hó esetén a viadukt alatti domb sok járműnek kihívás, óriási torlódások alakulnak ki. Ezt megelőzve az M1 autópálya felé szintén érdemesebb kihagyni a várost.
Az M7-est választva ellenben korlátozottak a bevásárlási lehetőségek. Sóskúton sajnos csak gyenge és drága élelmiszerüzletek találhatóak. Kivéve az út melletti kistermelőket, ahol szezonban kiváló gyümölcsöt, zöldséget vásárolhatunk napközben. A bevásárlás fontos szempont lehet.
Környezetvédelmi okokból is nyilvánvalóan Biatorbágy tehermentesítése a cél. Ha hosszú távon számolunk, sok szempontból a sóskúti útvonal az ésszerűbb, mégis az autópálya díja az, ami nem fogja soha valódi alternatívává tenni.

 (Égő Ákos)